مخاطبان خواستار دیدن بخشی از زندگی خود در آثار نمایشی هستند
نوشته شده توسط : hgu33

'گلبرگ ابوترابیان' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینكه در زمان حاضر صحنه تئاتر باید بازتاب دهنده بخشی از زندگی انسان های حاضر در جامعه باشد، افزود: دغدغه ها زندگی مدرن و شهری آنقدر گسترش پیدا كرده است كه اكثر ذهن افراد جامعه را به خود اختصاص داده است، پس اگر آثار نمایشی در بیان مفاهیم خود به موضوعاتی خارج از زندگی عمومی این افراد بپردازد در حقیقت نه تنها مخاطبان اصلی خود را از دست می دهد كه فاصله تماشاگران با سالن های نمایشی را نیز افزایش می دهد.

وی ادامه داد: تئاتر به عنوان هنری زنده و پویا در مبحث ارتباط با مخاطب هنری پیشتاز است و به دلیل همین وجه ممیز آن، هنرمند باید برای بیان حرف ها و دیدگاه های خود از زبان و دنیای مخاطبانی سخن بگوید كه به دیدن نمایش وی آمده اند.

ابوترابیان كه بعد از گذراندن یك دهه از عمر خود در روسیه و آموزش تئاتر در این كشور دور جدید فعالیت خود را در تئاتر ایران آغاز كرده است، دغدغه مندی و صاحب تفكر بودن مخاطب ایرانی را كلید موفقیت تولید آثار نمایشی در كشور دانست و گفت: وقتی هنرمند به دانش و آگاهی بالای مخاطبان خود آگاه است در تولید یك اثر هنری تمام تلاش خود را به كار می بندد تا نظر مخاطبان را به سمت خود جلب كند و همین امر باعث افزایش كیفیت آثار نمایشی می شود.

وی كه بعد از اجرای نمایش 'چی شد كه من مار خوردم' در جشنواره سی ام تئاتر فجر، این روزها این اثر نمایشی را در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر به صحنه برده است درباره داستان این نمایش می گوید: متن این نمایشنامه از روی یكی از داستان ها 'یوگنی گریشكاوتس'، از نویسندگان برجسته و شناخته شده معاصر روسی به نام 'چی شد كه من سگ خورم؟' اقتباس شده است.

این كارگردان ادامه داد: در جشنواره تئاتر فجر این نمایش را با عنوان 'مار خورده افعی شده' به صحنه بردم اما در اجرای عمومی نام آن را به نحوی تغییر دادم كه با نام اصلی داستان قرابت بیشتری داشته باشد، همچنین در بازگویی داستان این اثر نمایشی سعی كردم قسمت هایی از زندگی مردمان كشور خودم را در كار وارد كنم تا جنبه همذات پنداری مخاطبان با این اثر نمایشی افزایش یابد.

ابوترابیان درباره داستان این نمایش گفت: 'چی شد كه من سگ مار خوردم؟' داستان زندگی مردی است كه روایت خود را از كودكی تا پایان دوران سربازی به نحوی بیان می كند كه ما با بخشی از زندگی سركوب شده او در جریان اجتماع مواجه می شویم و او در روایت این داستان در حقیقت به دنبال بخشی از هویت اجتماعی و فردی خود در زندگی شخصی اش است.

وی با بیان اینكه این نمایش تنها یك بازیگر دارد و به همین سبب طراحی و هدایت بازیگر در این اثر كاری بسیار سخت و ظریف است گفت: اعتماد متقابل میان كارگردان و بازیگر و درك هماهنگ این دو عنصر در اجرای این نمایش نقش تعیین كننده ای دارد و خوشحالم كه امیر كربلایی زاده به عنوان بازیگر این نمایش تمام آن معیارهایی كه مدنظر من برای بازی در این اثر بود را دارا است.

نمایش 'چی شد كه من مار خوردم؟' به نویسندگی و طراحی گلبرگ ابوترابیان، همه روزه به جز شنبه ها ساعت 18 و30 دقیقه در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر به صحنه می رود.

فراهنگ**9266**1588





:: برچسب‌ها: روش , تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: